Declinarea adjectivelor germane


Regula 1 – Declinarea slabă

Adjectivele precedate de articolul hotărât sau de pronume cu terminaţiile articolului hotărât primesc următoarele terminaţii (pronume cu terminaţiile articolului hotărât sunt dieser, jener, jeder, solcher, derselbe, derjenige, alle, beide, etc) :

Singular

Masculin  Feminin Neutru
Nominativ -e -e -e
Acuzativ -en -e -e
Dativ -en -en -en
Genitiv -en -en -en

Plural

Masculin, Feminin, Neutru
Nominativ  -en
Acuzativ  -en
Dativ  -en
Genitiv  -en

Exemple:

Singular

Masculin

Nominativ            der fleißige Schüler

Acuzativ               den fleißigen Schüler

Dativ                      dem fleißigen Schüler

Genitiv                   des fleißigen Schülers

Feminin

Nominativ            die fleißige Schülerin

Acuzativ               die fleißige Schülerin

Dativ                      der fleißigen Schülerin

Genitiv                   der fleißigen Schülerin

Neutru

Nominativ            das fleißige Kind

Acuzativ               das fleißige Kind

Dativ                      dem fleißigen Kind

Genitiv                   des fleißigen Kindes

Plural

Masculin

Nominativ            die fleißigen Schüler

Acuzativ               die fleißigen Schüler

Dativ                      den fleißigen Schülern

Genitiv                   der fleißigen Schüler

Feminin

Nominativ            die fleißigen Schülerinnen

Acuzativ               die fleißigen Schülerinnen

Dativ                      den fleißigen Schülerinnen

Genitiv                   der fleißigen Schülerinnen

Neutru

Nominativ            die fleißigen Kinder

Acuzativ               die fleißigen Kinder

Dativ                      den fleißigen Kindern

Genitiv                   der fleißigen Kinder

Regula 2 –  Declinarea mixtă

Adjectivele precedate de articolul nehotărât (cu excepţia adjectivelor precedate de articol nehotărât la plural care se declină după regula 3, deoarece articolul nehotărât nu are plural) şi adjectivele precedate de articolul nehotărât negat sau de pronumele posesiv (mein, dein, sein, etc. )  primesc următoarele terminaţii:

Singular                                                Plural

Masc      Fem        Neutru                   Masc, Fem, Neutru

Nominativ            -er           -e            -es                           -en

Acuzativ               -en          -e            -es                           -en

Dativ                      -en          -en          -en                          -en

Genitiv                   -en          -en          -en                          -en

Exemple:

Singular

Masculin

Nominativ            mein kleiner Brüder

Acuzativ               meinen kleinen Brüder

Dativ                      meinem kleinen Brüder

Genitiv                   meines kleinen Brüders

Feminin

Nominativ            meine kleine Schwester

Acuzativ               meine kleine Schwester

Dativ                      meiner kleinen Schwester

Genitiv                   meiner kleinen Schwester

Neutru

Nominativ            mein kleines Kind

Acuzativ               meines kleines Kind

Dativ                      meinem kleinen Kind

Genitiv                   meines kleinen Kind

Plural

Masculin

Nominativ            meine kleinen Brüder

Acuzativ               meine kleinen Brüder

Dativ                      meinen kleinen Brüdern

Genitiv                   meiner kleinen Brüder

Feminin

Nominativ            meine kleinen Schülerinnen

Acuzativ               meine kleinen Schülerinnen

Dativ                      meinen kleinen Schülerinnen

Genitiv                   meiner kleinen Schülerinnen

Neutru

Nominativ            meine kleinen Kinder

Acuzativ               meine kleinen Kinder

Dativ                      meinen kleinen Kindern

Genitiv                   meiner kleinen Kinder

Regula 3 –  Declinarea tare

Adjectivele neprecedate de articol sau de pronume cu terminaţiile articolului precum şi adjectivele precedate de andere, einige, etliche, mehrere, verschiedene, viele, wenige primesc la singular şi plural, orice caz, terminaţiile articolului hotărât cu excepţia Genitivului singular, masculin şi neutru unde primesc terminaţia –en. Adjectivele precedate de un articol contopit cu o prepoziţie se declină după regula 1.

Singular                                               Plural

Masc      Fem        Neutru                   Masc, Fem, Neutru

Nominativ            -er           -e            -es                           -e

Acuzativ               -en          -e            -es                           -e

Dativ                      -em         -er           -em                         -en

Genitiv                   –en          -er           -en                          -er

Exemple:

Singular

Masculin

Nominativ            kleiner Brüder

Acuzativ               kleinen Brüder

Dativ                      kleinem Brüder

Genitiv                   kleinen Brüders

Feminin

Nominativ            kleine Schwester

Acuzativ               kleine Schwester

Dativ                      kleiner Schwester

Genitiv                   kleiner Schwester

Neutru

Nominativ            kleines Kind

Acuzativ               kleines Kind

Dativ                      kleinem Kind

Genitiv                   kleinen Kindes

Plural

Masculin

Nominativ            kleine Brüder

Acuzativ               kleine Brüder

Dativ                      kleinen Brüdern

Genitiv                   kleiner Brüder

Feminin

Nominativ            kleine Schülerinnen

Acuzativ               kleine Schülerinnen

Dativ                      kleinen Schülerinnen

Genitiv                   kleiner Schülerinnen

Neutru

Nominativ            kleine Kinder

Acuzativ               kleine Kinder

Dativ                      kleinen Kindern

Genitiv                   kleiner Kinder

Observaţii:

  • Dacă un substantiv este precedat de mai multe adjective atributive, toate se declină la fel.
  • Adjectivele terminate în -el pierd vocala -e în timpul declinării (ex: dunkel, ein dunkles Zimmer).
  • În cursul declinării adjectivului hoch, -ch devine –h.
  • Adjectivele care au o singură silabă primesc de obicei umlaut (ex: groβ – gröβer – am gröβten), cu excepția următoarelor:

brav        – braver        – am bravsten
bunt            – bunter        – am buntesten
falsch            – falscher        – am falschsten
froh            – froher        – am frohsten
klar            – klarer        – am klarsten
rund            – runder        – am rundesten
sanft            – sanfter        – am sanftesten
schlank      – schlanker        – am schlankesten
stolz            – stolzer        – am stolzesten
toll            – toller        – am tollesten
voll            – voller        – am vollsten
wahr            – wahrer        – am wahresten
zart            – zarter        – am zartesten

Excepţii la gradele de comparaţie ale adjectivelor

bald – eher – am ehesten (=în curând)
gern – lieber – am liebsten (=mult)
gut – besser – am besten (=bun)
hoch – höher – am höchsten (=înalt)
nah(e) – näher – am nächsten (=apropiat)
oft – öfter – am häufigsten (=des)
viel – mehr – am meisten (=mult)
wenig – weniger – am wenigsten (=puţin)
– minder – am mindesten

Ți-a plăcut acest articol? Lasă mai jos un comentariu și nu uita să dai un Tweet sau Share pe Facebook la acest articol.

Ne găsești și pe pagina noastră de Facebook!

sursa FOTO

14 gânduri despre “Declinarea adjectivelor germane

  1. regula 2

    Neutru
    Nominativ mein kleines Kind
    Acuzativ meines kleines Kind (mein kleines Kind)
    Dativ meinem kleinen Kind
    Genitiv meines kleinen Kind (meines kleinen Kindes)

    sper sa nu fie cu suparare eu doar vreau sa invat si va anunt unele mici greseli pe care le-am observat prin comparare cu alte site-uri sau cu exemplele de aici.Merci pt tot!

  2. Sunt in cls a VII a la sectia germana.Avem tema sa facem a III a regula la declinare.Chiar mi-a fost de ajutor.10 cu felicitari

  3. Eu am lucrare la germana din chestiile astea dar nu inteleg nimic din ce ne-a predat :)) Si nu imi dau seama cand se pune articol hotarat si cand se pune nehotarat…

  4. E o greseala la Regula 2 – Declinarea mixtă. „ü” de la „Brüder” e de fapt „u”, ca e singular. Bruder – frate, Brüder – frati

    Regula 2 – Declinarea mixtă
    Exemple:

    Singular

    Masculin

    Nominativ mein kleiner Brüder

    Acuzativ meinen kleinen Brüder

    Dativ meinem kleinen Brüder

    Genitiv meines kleinen Brüders

Lasă un comentariu mai jos

